Anvelope de vara, anvelope de iarnă, anvelope all season

marți, august 18, 2020 8:33
Posted in category Diverse

E-transport.roNu ştiu câţi îşi amintesc, dar anvelopele de iarnă au devenit obligatorii în România începând cu iarna 2011-2012. Până atunci, poliţia rutieră nu oprea pe nimeni dacă avea anvelope vara în luna februarie. Evident, unii şoferi îşi schimbau anvelopele pentru a fi în siguranţă, dar nu toată lumea făcea acest lucru.

Ei bine, am auzit o poveste de la o cunoştinţă, legată de importanţa folosirii unor anvelope iarna în acea perioadă a anului în care zăpadă riscă să apară în orice moment.

Cunoştinţa mea era profesor la ţară şi făcea naveta zilnic la şcoală cu maşina. Vreo 3 km din acel drum nu era asfaltat, fiind drum pietruit, în care apa şi noroiul erau prezente de fiecare dată, mai ales primăvara şi toamna.

Respectivul personaj avea în iarna 2009-2010 maşina cu anvelope de vară, şi acestea destul de uzate. Prin luna ianuarie a nins ceva mai mult, iar autorităţile locale, în reaua tradiţie românească, nu s-au mişcat să degajeze drumul de zăpada acumulată (e adevărat, pe atunci, nici nu prea erau utilaje pentru aşa ceva, mai ales la ţară).

Chiar dacă era un strat consistent de zăpadă pe drum, s-a circulat aşa, formându-se, în timp, nişte urme (adâncituri) prin zăpada bătătorită.

Au urmat nişte zile în care temperaturile din timpul amiezii au devenit pozitive, iar zăpada a început să se topească, dar nu de tot. Cum dimineaţa erau temperaturi negative, s-a format o pojghiţă de gheaţă peste zăpada tasată.

Cunoştinţa mea tocmai mergea cu maşina într-o astfel de dimineaţă, după acele zile mai calde în timpul amiezii, pe acele urme (adâncituri) formate în timp, cu anvelope de vară, şi acestea având un grad ridicat de uzură.

Încă o precizare: acele urme (adâncituri) erau oarecum pe mijlocul drumului, respectiva porţiune de drum fiind mai puţin circulată, mai ales în timpul iernii, aşa încât se mergea, dacă drumul era liber, pe mijlocul drumului.

Cum circula aşa cu maşina pe acele urme, cunoştinţa mea a remarcat, la un moment dat, că din sens opus venea o altă maşină, aşa încât a accelerat să iasă de pe acele urme (aflate pe mijlocul drumului şi având deasupra un strat subţire de gheaţă).

Fiind oarecum la începuturi în ale şofatului, respectivul după ce accelerat a pus frână, deoarece i se părea că merge prea repede, iar frâna pe polei este total neindicată.

În urma frânării, maşina s-a rotit 180 de grade, a ajuns pe sensul opus de drum, dar cu roata din faţă în şanţul de pe marginea drumului, şanţ plin de zăpadă.

Încercând să iasă din şanţ, personajul nostru ajunge şi cu roata din spate în şanţ, moment în care realizează că nu va putea ieşi singur din zăpadă şi din acel şanţ.

Iată ce înseamnă să nu ai anvelope de iarnă sau măcar anvelope all season.

Cum se termină povestea? Povestea are, totuşi, un final fericit. Cunoştinţa mea este trasă din şanţ de către altcineva, maşina era în regulă, iar totul se termină cu bine.

Ce-a învăţat respectivul din acea întâmplare? Două lucruri capitale: dacă este polei, nu trebuie pus niciodată frână şi este obligatoriu să ai anvelope potrivite cu anotimpul în care te afli, dacă vrei să eviţi problemele. Anvelope în stare foarte bună, se înţelege.

Nu ştiu dacă realizează toată lumea, dar de calitatea anvelopelor depinde siguranţa noastră, şi a celorlalţi, în trafic şi, în momente critice, chiar viaţa noastră şi a celorlalţi. Aşadar, aveţi grijă la ce anvelope aveţi la maşină!

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu