O scurtă istorie a motoarelor de căutare

luni, februarie 2, 2015 15:20
Posted in category IT

Motoare de cautareTim Berners-Lee, inventatorul World Wide Web: „Internetul a aparut ca urmare a necesitatii de a avea acces si de a exista un spatiu comun de informatii”

O data cu aparitia Internetului a avut loc o adevarata revolutie in domeniul accesului la informatii a publicului larg, cat si a posibilitatii de a interschimba date si mesaje. Dupa cum insusi Tim Berners-Lee, inventatorul World Wide Web, afirma: „Internetul a aparut ca urmare a necesitatii de a avea acces si de a exista un spatiu comun de informatii”.

Internetul prezinta o vasta cantitate de informatii, inter-conectate prin legaturi invizibile numite linkuri

Prin intermediul sau, o persoana poate practic sa gaseasca raspuns la orice problema. Insa marea dificultatea, tinand cont de cantitatea mare de pagini, este de sti de unde sa inceapa cautarea pentru a gasi exact raspunsul necesar.
Asa ca nu este de mirare ca urmatoarea cerinta fireasca, generata de aceasta crestere substantiala de informatii inter-legate in spatiul www, a fost aparitia unor unelte care sa ajute utilizatorul sa ajunga la ceea ce il intereseaza. Aceste unelte au primit numele de motoare de cautare. La inceput timide, alcatuind doar liste de servere sau prezentand publicului liste de url-uri, instrumentele de cautare s-au perfectionat in continuu, in ideea de a aduce utilizatorului raspunsul pe care il cauta, exact bucata de informatie pe care o doreste.

In 1994, World Wide Web Worm primea aproximativ 1500 de cereri de cautare pe zi

In 1997, Altavista afirma ca proceseaza mai mult de 20 de milioane. Se poate observa asadar cresterea exponentiala in popularitate si utilizatori pe care a inregistrat-o internetul inca din primii ani de existenta a sa.
O data cu expansiunea internetului, motoarele de cautare au trebuit sa tina pasul, sa devina din ce in ce mai performante pentru a putea, pe de o parte sa indexeze o cantitate imensa de informatie, si pe de alta parte sa raspunda in timp util la din ce in ce mai multe cereri din partea utilizatorilor.

O lista cronologica a celor mai importante ’unelte’ de cautare, aparute din 1990 si pana in prezent

In cele ce urmeaza este prezentata o lista cronologica a celor mai importante ’unelte’ de cautare, aparute din 1990 si pana in prezent.

  • Prima unealta folosita pentru a cauta pe internet a aparut in 1990 si a primit numele de ’Archie’ (de la ’archieves’), fiind creata de Alan Emtage.
  • I-au urmat in 1991: ’Gopher’ de Mark McCahill (ce indexa documente text), ‘Veronica‘(Very Easy Rodent-Oriented Net-wide Index to Computerized Archives) si Jughead (Jonzy’s Universal Gopher Hierarchy Excavation And Display). Ultimele doua foloseau fisierele stocate in sistemul de indexare Gopher si returnau utilizatorilor doar rezultate din cadrul acestora.
  • Doi ani mai tarziu, studentul MIT Matthew Gray a creat ceea ce este considerat primul robot, numit ‘World Wide Web Wanderer’. Acesta era un program, creat initial pentru a stabili dimensiunea web-ului, si care numara serverele web interconectate, alcatuind o lista cu acestea.
  • In anul 1994, Jerry Yang si David Filo au creat Yahoo. Totul a pornit de la o pagina web in care au alcatuit o lista cu ulr-urile favorite. Diferenta consta in mini-descrierea disponibila in dreptul fiecarui url. Yahoo, desi nu are structura unui motor de cautare, este considerat o ’unealta’ de cautare, permitand utilizatorului sa gaseasca informatii dintr-un anumit domensiu, prin structura sa pe directoare si sub-directoare. Mai tarziu, Yahoo va dezvolta si un motor de cautare propriu.
  • In septembrie 1994, apare „World-Wide Web Worm”.
  • Spre sfarsitul aceluiasi an (1994) a aparut primul motor de cautare ce deschidea calea catre indexarea intregului text al unei pagini (si nu doar url, adresa sau nume ca pana atunci): ‘WebCrawler’.
  • In continuare, in anul 1995, au aparut marea majoritate a motoarelor de cautare folosite intens si astazi: Lycos, Altavista, Infoseek si AskJeeves.
  • Insa motorul de cautare care avea sa capete cea mai mare popularitate si care va ajunge sa inceapa sa domine nu va aparea pana in anul 1997, o data cu un proiect realizat de Sergey Brin si Larry Page pentru Stanford University. A fost denumit de creatorii sai Google. Diferenta o face un sistem de acordare a importantei paginilor, denumit de inventatorii sai PageRank, in functie de numarul de linkuri catre ele existente pe alte pagini on-line. Acest lucru va determina Google sa ofere rezultate net superioare utilizatorilor dornici de informatii relevante.

Citeste si articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

2 Responses to “O scurtă istorie a motoarelor de căutare”

  1. Instrumente IT utile | A șaptea dimensiune says:

    iulie 3rd, 2015 at 15:50

    […] O scurta istorie a motoarelor de cautare […]

  2. Cum modificam fontul implicit al browser-ului | A șaptea dimensiune says:

    august 20th, 2016 at 13:44

    […] O scurta istorie a motoarelor de cautare […]

Adauga un comentariu