Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (I)

miercuri, mai 3, 2017 16:39
Posted in category Mass-media

Stiri

  • Țara în care nu mai moare nimeni pe șosele. Cum au reușit?
    Suedia este pe cale să ajungă la zero decese pe șosele. O performanță incredibilă, după ce în anii 1970 atingea un vârf al numărului de decese rutiere. Soluțiile aplicate sunt preluate acum și în alte locuri, New York City obținând deja rezultate încurajatoare.
    În 1997, Suedia a implementat un plan “Viziune Zero”, în încercarea de a eradica toate decesele și vătămările corporale de pe drumurile publice. Până în 2000, numărul acestora deja se înjumătățise. În 2012, un singur copil, mai mic de 7 ani, a fost omorât pe șosea, față de 58 în 1970. Revista The Economist a analizat datele la începutul lui 2014: numărul mașinilor în circulație și distanțele parcurse s-au dublat din anii 70. Totuși, doar 264 de persoane au murit în accidente rutiere în Suedia în 2013, un minim record, reprezentând 3 decese la 100.000 de locuitori, comparativ cu 5,5 în Uniunea Europeană și 11,4 în Statele Unite.
    Cum au reușit? Suedia a reconstruit drumurile, făcând prioritară siguranța în fața vitezei sau a altor scopuri. Strategia include crearea unor drumuri „2 + 1″: trei benzi, din care două într-o direcție și o a treia în direcția opusă. Banda suplimentară alternează direcțiile pentru a permite trecerea. Acest design a salvat 145 de vieți în timpul primilor 10 ani de aplicare a planului “Viziune Zero”, potrivit The Economist.
    Suedia a creat, de asemenea, 12.600 treceri de pietoni mai sigure, cu poduri, semafoare sau piedici de viteză. SE estimează că acestea au înjumătățit numărul deceselor în rândul pietonilor în ultimii cinci ani. Limitele de viteză au fost coborâte în zonele urbane aglomerate și au fost construite bariere pentru protejarea bicicliștilor de traficul auto. (Sursa)
  • Cum a reuşit Moise să despartă apele Mării Roşii? Explicaţia ştiinţifică
    Scena în care Moise desparte apele Mării Roşii, pentru a-i ajuta pe evrei să fugă de armata faraonului, este una din cele mai cunoscute povestiri din Biblie. Un cercetător crede că are explicaţia ştiinţifică pentru acest „miracol”.
    Bruce Parker, profesor la Institutul de Tehnologie Stevens din New Jersey şi fost cercetător la National Oceanic and Atmospheric Administration National Ocean Service crede că Moise cunoştea foarte bine cum se formau mareele în acea zonă şi s-a folosit de flux şi de reflux pentru a-şi conduce în siguranţă poporul spre libertate.
    În Golful Suez, în timpul refluxului, apa se retrage complet şi fundul mării rămâne uscat timp de câteva ore, suficient pentru ca oamenii să treacă pe partea cealalată. Apoi apa se întoarce brusc.
    Orientându-se după fazele Lunii, Moise a ştiut când va avea loc următorul reflux, metodă pe care o putea învăţa în timpul petrecut alături de locuitorii deşertului.
    În schimb, soldaţii egipteni nu aveau aceste cunoştinţe, ei trăind pe malul Nilului, care este legat de Marea Mediterană, unde nu există o maree aşa puternică.
    Astfel, calculând când se va produce refluxul şi cât va ţine, Moise a putut să-şi salveze oamenii, asigurându-se totodată că soldaţii faraonului vor muri înecaţi de apele fluxului care avea să revină brusc.
    Biblia precizează că în noaptea fugii evreilor din Egipt era Lună plină, iar în aceste nopţi refluxul este cel mai puternic, iar fundul mării avea să rămână uscat şi mai mult timp. Totodată, fluxul avea să fie foarte mare, putând ucide o armată întreagă, spune Parker. (Sursa)
  • BATERIA care NU se CONSUMĂ 60 DE ANI, făcută de un român
    Cea mai mare enigmă a tehnicii românești, deşi unii ingineri o consideră mai mult o legendă, a fost scoasă la lumină la sfârșitul lui 2013, fiind expusă la Muzeul Tehnic “Dimitrie Leonida”. Pilele lui Karpen alcătuiesc practic o baterie care oferă energie de 60 de ani. Din 1979 și până la Revoluţie, unul dintre secretele inexplicabile pe care fostul dictator Nicolae Ceaușescu a decis să-l ţină ascuns a fost sistemul de energie denumit „Pilele lui Karpen”, inventat de inginerul român Nicolae Vasilescu Karpen în 1920.
    După 1990, „bateria” a fost lăsată în seiful imens unde era ascunsă de comunişti din lene, era prea complicat să fie amenajată o vitrină pentru expunerea invenţiei.
    Pilele lui Karpen, au fost realizate în perioada de dinaintea comunismului, iar acest lucru a trezit ura securiştilor, mai ales că două borcane făceau de zeci de ani ca un eletromotor să funcționeze. Nimeni nu știa să explice exact cum produce energia şi nici acum nu se ştie exact! Așa că Ceaușescu a decis să ascundă minunăția ingineriei capitaliste.
    Ba mai mult, comuniştii au vrut să scoată firele de aur și platină din „borcane”. “În 1979 au venit cei de la Poliție și au vrut să ia foițele de aur și de platină. Când au văzut că sunt foarte subțiri și nu e nicio comoară de metale prețioase au decis să bage Pilele lui Karpen într-un seif Fichette”, ne povestește directoarea muzeul „Dimitrie Leondida” din Capitală, Laura Maria Albani.

Citeste si articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.
Tags: ,

3 Responses to “Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (I)”

  1. Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (III) | A șaptea dimensiune says:

    aprilie 17th, 2019 at 7:26

    […] Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (I) […]

  2. Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (IV) | A șaptea dimensiune says:

    mai 15th, 2019 at 21:55

    […] Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (I) […]

  3. Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (II) | A șaptea dimensiune says:

    mai 15th, 2019 at 22:00

    […] Stiri care nu s-au vazut la tonomatele mogulilor (I) […]

Adauga un comentariu