Cine controlează Internetul

duminică, ianuarie 5, 2014 12:16
Posted in category IT

InternetCine controlează Internetul? Nu există o singură organizaţie care să administreze Internetul. Există, în schimb, o multitudine de companii internaţionale care lucrează pentru a-i asigura buna funcţionare. Să aruncăm o scurtă privire asupra acestora.

ICANN

ICANN este prescurtarea de la Internet Corporation for Assigned Names and Numbers şi, aşa cum sugerează şi numele, este principala organizaţie responsabilă de legiferarea şi reglarea acelor părţi ale Internetului care au legătură cu domeniile şi conectarea lor la adresele IP.

ICANN

IGF

IGF (Internet Governance Forum) a fost stabilit în 2006 ca forum guvernat de Statele Unite. Reprezintă un loc destinat discuţiilor privitoare la conducerea Internetului pe plan global.

IGF

W3C

W3C (World Wide Web Consortium) e responsabil de păstrarea standardelor în dezvoltarea protocoalelor web, cum sunt HTML şi XML. Practic, ei precizează standardele de care ţin cont browserele atunci când folosesc anumite limbaje.

W3C

IANA

IANA (Internet Assigned Numbers Authority) este una dintre cele mai vechi asociaţii pentru reglarea Internetului, începându-şi activitatea în anii 1970. Se ocupă de coordonarea adreselor IP, înregistrând şi controlând cum funcţionează împreună.

IANA

Tendinţele actuale de pe Internet

Mass-media online (ziare şi reviste)

Internetul a avut o influenţă copleşitoare asupra presei scrise. Posibilitatea de a deţine o revistă sau un ziar online, care să nu aibă nevoie de editori pentru a fi tipărite sau pentru a asigura transportul copiilor stufoase, a permis cu uşurinţă micilor publicaţii să se dezvolte online.

Totodată, a impus companiilor importante să îşi creeze site-uri, ţinând cont de faptul că publicul se aşteaptă acum să primească ştirile imediat în loc să aştepte o zi sau chiar săptămâni întregi pentru materialele printate. Mai mult, a permis oamenilor să-şi construiască propriile site-uri de ştiri şi să preia puţin rolul presei scrise prin blogurile lor. Vânzările ziarelor şi revistelor sunt în scădere, în timp ce traficul lor web creşte. Apariţia unei noi generaţii de e-readers, precum Kindle şi iPad, influenţează şi mai mult materialele tipărite. Suntem oare martori ai sfârşitului presei scrise?

TIME

Multimedia

Multimedia este în prezent unul dintre cele mai largi secţiuni ale Internetului. Cuprinde imagini, sunet, video, animaţii şi alt conţinut interactiv. La început Internetul permitea folosirea rară a conţinutului multimedia din cauza restricţiilor de viteză şi a capacităţii calculatoarelor de a interacţiona cu acesta. Descărcarea unor imagini comprimate intens (cum e calculatorul de mai jos) putea să dureze minute întregi aşa că imaginile mici, pixelate erau cele standard. Ideea adăugării de muzică sau video părea un vis îndepărtat. Animaţiile Gif de proastă calitate erau cele mai interesante lucruri pe care le puteai vedea pe un site în acele vremuri.

Calculator

Odată cu preponderenţa conexiunilor de mare viteză, folosirea de multimedia în site-uri a devenit atât de comună, încât ar fi ciudat să vezi o pagină care să nu aibă cel puţin imagini şi elemente grafice.

Site-urile devotate total conţinutului multimedia, precum YouTube şi Vimeo, sunt incredibil de populare; descărcarea de muzică a revoluţionat industria.

Industria filmelor a fost, de asemenea, afectată profund de site-uri cum ar fi Netflix care a făcut posibilă redarea noilor filme în timp real direct pe calculator. Îţi mai aminteşti cumva de magazinul video? De ce te-ar interesa când poţi vedea un film pe telefon?

Telefon mobil

Reţelele sociale

Reţelele sociale sunt aproape sinonime cu Internetul modern. De când a fost creat, Internetul a fost întrebuinţat ca mijloc de interacţiune socială. Chaturile au fost printre primele locuri dedicate comunicării în timp real între oameni care au înlăturat barierele spaţiului, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul apariţiei telefonului. Diferenţa a constat în faptul că chatul a impus o altă formă de interacţiune în care mai mulţi străini se cunosc întâmplător pentru a-şi împărtăşi tot felul de idei.

Acest format social a devenit cunoscut prin popularizarea Myspace, care încă există, deşi pare a dispărea treptat în umbră. În 2006, anul în care a atins apogeul, Myspace avea 100 de milioane de utilizatori entuziaşti, arătând întregii lumi că interesul de a folosi Internetul drept mediu social este extrem de viu.

Facebook este în prezent în fruntea acestei tendinţe, bucurându-se de peste 500 de milioane utilizatori. Întreprinderile au descoperit şi ele importanţa atragerii potenţialilor clienţi prin intermediul reţelelor sociale, aşa că investesc considerabil în ele. E destul de rar să întâlneşti astăzi o firmă care să nu aibă cel puţin pagină pe Facebook şi cont pe Twitter.

Facebook

Wi-Fi

Nevoia de a fi mereu conectat la Internet a îndemnat, de asemenea, numeroase persoane şi afaceri să îşi stabilească o conexiune de tip Wi-Fi. Aceasta se bazează pe standardele IEEE 802.11 ce permit dispozitivelor să se conecteze fără cabluri. Oricine poate să îşi stabilească o reţea wireless printr-un router fără cablu, disponibil la un preţ accesibil, conectat la unul cu cablu sau direct la un cablu Broadband. Acest lucru creează multă flexibilitate, indeosebi celor care vor să utilizeze un laptop în casă şi firmelor care nu doresc să aibă cabluri prin întregul birou. Wi-Fi poate fi găsit în multe întreprinderi şi locuri publice cu scopul de a atrage utilizatorii web.

Internetul mobil

În ultimii ani nevoia de a fi mereu legat la Internet a condus la cercetarea unor noi modalităţi de a fi online. Internetul mobil a devenit recent atât de popular, încât o mulţime de afaceri creează site-uri şi aplicaţii speciale pentru mobile. Telefoanele, iniţial nişte dispozitive care îţi permiteau sa dai apeluri şi să trimiţi poate câteva mesaje, au devenit în momentul de faţă mini-calculatoare care pe lângă accesul la Internet îţi permit să creezi documente, să îţi administrezi veniturile, să filmezi, să fotografiezi şi să împărtăşeşti toate acestea cu ceilalţi online.

Telefoanele Blackberry, iPhone, Ipad şi recent invazia Android şi a tabletelor Android pe piaţă au condus la ideea că Smart Phones vor deveni o parte din ce în ce mai importantă legată de conectarea la Internet. Spre deosebire de conexiunile terestre, dispozitivele telefoanelor mobile se bazează în special pe folosirea Sateliţilor pentru a conecta utilizatorii la Internet.

Articolul reprezintă traducerea ghidului How the Internet works publicat de MakeUseOf.com, cu acordul editorului.
Traducere: Ştefan Livia-Andreea

Sursa: scientia.ro

Citeste si articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

5 Responses to “Cine controlează Internetul”

  1. Cum a schimbat Internetul lumea | A șaptea dimensiune says:

    februarie 21st, 2016 at 16:57

    […] Cine controlează Internetul […]

  2. Cum să-ți protejezi confidențialitatea pe Internet | A șaptea dimensiune says:

    februarie 23rd, 2016 at 9:54

    […] Cine controlează Internetul […]

  3. Cum căutăm eficient pe Google (I) | A șaptea dimensiune says:

    februarie 23rd, 2016 at 10:13

    […] Cine controlează Internetul […]

  4. Cât de sigure sunt parolele noastre | A șaptea dimensiune says:

    februarie 25th, 2016 at 19:38

    […] Cine controlează Internetul […]

  5. 5 playere pentru muzica ta | A șaptea dimensiune says:

    august 17th, 2016 at 19:42

    […] Cine controlează Internetul […]

Adauga un comentariu