ActiveWatch: Antena 3 își dezinformează cu bună știință publicul

miercuri, februarie 6, 2013 22:52
Posted in category Mass-media

Antena 3În 29 ianuarie 2013, postul de televiziune Antena 3 a difuzat emisiunea Sinteza zilei, având ca temă situația fierbinte din Ținutul Secuiesc. La un moment dat, în timpul emisiunii, realizatorul Mihai Gâdea a anunțat că pe site-ul oficial al Consiliului Județean Covasna totul este în limba maghiară, am fi vrut să încercăm ceva în limba română însă nu am putut. Aceasta a devenit ulterior una dintre principalele teme de discuție în cadru dezbaterii. În sprijinul ei, a fost prezentat și un print-screen al site-ului Consiliului Județean Covasna, care într-adevăr, conținea numai informații în limba maghiară.

Ceea ce nu a spus Mihai Gâdea este faptul că site-ul www.covasna.info.ro are o versiune completă în limba română.

Graficienii Antena 3 au tăiat din print-screenul prezentat exact lucrul care nu ajuta emisiunea: acea porțiune de site în care se vede link-ul către versiunea în limba română. Problema e că nu au fost suficient de consecvenți și nu au mai făcut același lucru cu al doilea print-screen al site-ului pe care l-a prezentat Mihai Gâdea invitaților din studio care erau deja oripilați de această descoperire.

Mai târziu, a intervenit în emisiune președintele Consiliului Județean Covasna și a precizat că există o versiunea în limba română, însă (poate întâmplător), din studioul Antena 3, site-ul nu a mai putut fi accesat până la sfârșitul emisiunii. Această chestiune nu a mai fost lămurită, iar publicul a rămas cu impresia că, într-adevăr, site-ul www.covasna.info.ro nu are o versiunea în limba română.

Să fiu sincer, nu cred că Mihai Gâdea nu știa că site-ul CJ Covasna este bilingv. Dat fiind faptul că imaginile prezentate în timpul emisiunii au fost în mod evident alterate, cred că vorbim de rea voință nu de neglijență.

*Nu este prima oara cand aflu ca site-ul în cauză nu are versiune în limba română, deci l-am mai verificat și cu alte ocazii și am constatat același lucru: nu am găsit secțiuni care să nu fie traduse. Același lucru este valabil și pentru alte instituții ale administrației locale din Harghita și Covasna (Consiliul Județean Harghita, Primariile Sfantu Gheorghe și Miercurea Ciuc etc.)

ActiveWatch a sesizat Consiliul Național al Audiovizualului în legătură cu acest caz.

Sesizare catre Consiliul National al Audiovizualului – Emisiunea Sinteza Zilei (Antena3) din 29 ianuarie 2013

Nume post: Antena 3

Tipul postului: TV
Data difuzării emisiunii: 29 ianuarie 2013
Ora difuzării: 21:30
Denumirea emisiunii: Sinteza zilei

ActiveWatch sesizează Consiliul Național al Adiovizualului în legătură cu emisiunea Sinteza zilei difuzată de către postul de televiziune Antena 3 în data de 29 ianuarie 2013, ora 21:30.

În cadrul emisiunii a fost comunicată informația potrivit căreia site-ul Consiliului Județean Covasna nu ar avea o versiune în limba română. În acest sens au fost prezentate mai multe imagini ale site-ului respectiv, care aveau conținut exclusiv în limba maghiară (v. Anexa 1). Cu toate acestea, verificand site-ul oficial al CJ Covasna, s-a putut constata că acesta are o versiune în limba română și că în colțul din dreapta sus apare un link către această versiune (v. Anexa 2). Mai mult, comparând imaginile din Anexele 1 și 2 se poate observa că imaginea prezentată de către Antena 3 (Anexa 1) a fost alterată, întrucât lipsește secțiunea din partea dreaptă a site-ului, care include și link-ul către versiunea în limba română a site-ului. Această prezumție se susține și prin faptul că un alt print-screen al site-ului CJ Covasna, care a fost prezentat în timpul emisiunii, conține link-ul către versiunea în limba română, lucru care nu a fost precizat de către moderator. (V. Anexele 3 si 4). Prin urmare, considerăm că au fost încălcate următoarele prevederi ale Deciziei nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual:

ART. 64
(1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii:
b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.

ART. 65
În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli:
a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor;
b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală;
c) titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate;

Prin urmare, considerăm că, în conformitate cu Art. 64, alin. 2 din Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, Consiliul Național al Audiovizualului trebuie să solicite furnizorului de servicii media Antena 3 să aducă rectificările necesare, în aceleași condiții de difuzare ca aceea a informației inițiale. (Sursa)

Citeste si articolele:

Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu