Cum economisești combustibilul mașinii tale

joi, aprilie 17, 2014 15:47
Posted in category Educatie, Locale

Masina, Dumitru CaruntuAveam un prieten care era adeptul coborârii unei pante cu mașina la “relanti”, nefolosind deloc frâna de motor. Argumentul? Se consumă puțin combustibil. Evident, era o tâmpenie. De ce? Explicația o găsim dacă privim răspunsul la întrebarea Când se consumă mai puțin combustibil, la relanti sau în frâna de motor?. Iată răspunsul (de fapt, un dialog pe această temă).

„Consumul in frana de motor (peste vreo 1000 de ture) este ZERO! In acel moment, cilindrii&co nu mai sunt miscati de explozia combustibilului ci de energia inertiala transmisa prin intermediul rotilor – adica invers decat in mod normal! Daca turatia motorului in regim de frana de motor scade sub 1000 de ture, fortele de frecare din ansamblul-motor tind sa depaseasca forta inertiala transmisa de roti si atunci computerul comanda alimentarea cu (putin) combustibil din nou – moment in care vei simti trepidatii – semnaland necesitatea apasarii acceleratiei pentru revenirea la regimul accelerat de miscare. Printre altele, acesta este unul din motivele pentru care este recomandata utilizarea franei de motor – conduce la economia de combustibil.

Am observat ca multi scot din viteza cand urmeaza un sir de pante pentru economie (nu opresc motorul ca nu mai au servo). Alta maniera de condus ‘dubioasa’ este cea a acceleratiei ‘in puncte’ – accelereaza pana la 100, calca ambreiajul si asteapta pana ajung la 60-70, apoi repeta manevra. Cica fac economie la drum intins.

Daca mai observi ca scoate masina din viteza la coborare, mai bine cobori din masina lui!”

Pentru cei interesați de acest subiect, vă recomand și un blog, al domnului Ursachi Viorel, din loc. Tătărășeni, com. Havîrna (sau Havârna), jud. Botoșani, blog intitulat Despre mașini. Pe lângă blog, Viorel Ursachi, o persoană deosebită, un profesionist în domeniul mașinilor, are publicată și o carte intitulată “Cum poți face să plătești mai puțin pentru combustibilul mașinii tale?” Cartea, oferită cadou subsemnatului, are un capitol mai mult decât interesant numit “Mituri false despre condusul economic” (detalii găsiți pe blog sau în carte). Printre aceste mituri false se află și “Scoate-o la punctul mort când cobori o pantă”. Iată cum povestește autorul, un cunoscător al mașinilor, despre acest subiect.

Sfaturile de la văru’ lu’ tata, care e prieten cu Gicu, fratele lu’ nea’ mecanicu’ sunt de mult expirate … “Lasă bă, că știu eu, mi-a zis mie cutărică” etc. aparțin, de fapt, folclorului urban. Epoca mașinilor cu carburator sau cu pompă de injecție clasică a apus … De prin anii ’90, majoritatea automobilelor sunt echipate cu sisteme de gestionare a motorului (și nu numai) controlate electronic. ECU (unitate de control electronic) sau ECM (modul de control al motorului) sunt programate astfel încât să monitorizeze senzorii, aflați pe motor și echpamente auxiliare, să interpreteze datele primite și apoi să trimita spre o serie de controlere (mecanisme servo-asistate electric, cu vacuum, hidraulic etc.) comenzile necesare pentru modificarea unor stări sau parametri.

De exemplu, la unele modele de autovehicule, fixarea poziției clapetei de accelerație la relanti în funcție de temperatura motorului se realizează prin intermediul motorașului, pas cu pas, destinat acestui lucru. Atunci când se coboară o pantă și pedala de accelerație nu este acționată, sistemul electronic al mașinii știe acest lucru și “taie” injecția de combustibil, rotația arborelui cotit fiind asigurată , în această situație, chiar de roțile mașinii. Sigur, există mulți parametri de care calculatorul ține seama, însă trebuie să avem încredere că el își face bine treaba!

Citeste si articolele:

You can leave a response, or trackback from your own site.

Adauga un comentariu