Luna februarie în istoria tehnologiei

miercuri, februarie 2, 2022 19:34
Posted in category IT

Luna februarie
Februarie este plină până la refuz de evenimente momorabile din istoria tehnologiei. Trei platforme pe care probabil le folosești zilnic au fost lansate luna aceasta, alături de două dintre cele mai îndrăgite serii de jocuri din toate timpurile, plus un moment important în dezvoltarea inteligenței artificiale. Continuați să citiți pentru a afla detalii.

4 februarie 2000: The Sims a fost lansat

Când Maxis a lansat The Sims, a fost inovator. A fost prima dată când jucătorii au putut să creeze oameni simulați, să-și construiască case și să-și trăiască viața în detalii semnificative. Cu fiecare moment din viața unui Sim descris într-o manieră captivantă, Maxis a oferit primul joc cu adevărat captivant de simulare a vieții. Jucătorii nu văzuseră niciodată așa ceva, iar utilizatorilor le-a plăcut.

Deși a început ca un joc spin-off al popularei francize SimCity, The Sims și-a luat imediat propria cale. Nu numai că a fost unul dintre cele mai vândute jocuri pentru computer din anul 2000, dar a devenit și cel mai bine vândut joc pentru computer din toate timpurile. Mai târziu a fost detronat de succesorul său: The Sims 2. Cu o serie aparent fără sfârșit de sequele, pachete de expansiune, spin-off și mod-uri, Sims este încă puternic și astăzi. Franciza a livrat peste 200 de milioane de exemplare în întreaga lume și trăiește în cea mai recentă lansare: The Sims 4.

4 februarie 2004: apare celebra reţea de socializare Facebook

Puține companii au influențat secolul 21 așa cum a făcut-o Facebook. Totul a început într-un cămin al colegiului de la Harvard, când un tânăr, Mark Zuckerberg, și colegii săi au lansat Facebook.

Inițial, exclusiv pentru studenții de la Universitatea Harvard, Facebook a fost un succes în campus și s-a extins rapid în restul mediului academic. La sfârșitul anului 2004, Facebook dobândise un milion de utilizatori activi. Când Facebook și-a deschis porțile pentru publicul larg în 2006, acest număr a crescut la șase milioane. În 2008, Facebook a depășit Myspace drept cea mai populară rețea socială din lume. Astăzi, Facebook se apropie de trei miliarde de utilizatori activi lunar.

Dominația Facebook a remodelat modul în care societatea comunică. Și continuă să împingă oamenii către noi frontiere ale interacțiunii sociale online. În 2021, Facebook Inc. și-a schimbat numele în Meta. În timp ce rețeaua de socializare va continua să fie cunoscută sub numele de Facebook, schimbarea a semnalat concentrarea companiei pe următoarea mare revoluție a internetului: metaversul.

8 februarie 2005: se lansează Google Maps

Înainte de Google Maps, dacă voiai să mergi undeva unde nu ai fost niciodată, aveai nevoie de o hartă fizică care să-ți arate drumul. Dacă mergeai undeva departe, aveai nevoie de mai multe hărți sau chiar de un întreg atlas. Erau mari, greu de manevrat și nu le puteai folosi niciodată în timp ce conduceai. Servicii precum MapQuest ne-au scăpat de asta cu indicații tipărite pas cu pas. Și dacă doriți să cheltuiți banii în plus, puteți cumpăra un dispozitiv GPS precum un TomTom care să vă ghideze.

Când Google a achiziționat Where 2 Technologies la sfârșitul anului 2004, apoi a relansat-o ca Google Maps în 2005, a valorificat puterea și resursele gigantului Silicon Valley pentru a îmbunătăți ceea ce a apărut înainte și a-l integra în ecosfera Google. Rezultatul este o hartă cuprinzătoare a lumii întregi, purtată în buzunarele a peste un miliard de oameni. Arătându-le unde sunt, unde merg și cum să ajungă acolo – gratuit.

10 februarie 1996: Computerul învinge campionul mondial de șah

Când supercomputerul IBM Deep Blue l-a învins pe campionul mondial de șah Garry Kasparov, atitudinile și percepțiile despre inteligența artificială s-au schimbat radical. Până atunci, computerele puteau învinge doar ocazional jucătorii umani de top. Înfrângerea lui Kasparov este una dintre cele mai simbolice repere din istoria computerului, deoarece a demonstrat că un computer ar putea depăși un om într-un exercițiu care necesită abilități cognitive ridicate.

Feng-Hsiung Hsu a proiectat și construit Deep Blue cu scopul specific de a învinge un campion mondial la șah. L-a dezvoltat la Universitatea Carnegie Mellon în 1985 și a continuat la IBM după 1989. Până în 1996, Deep Blue putea evalua 200 de milioane de mișcări pe secundă, iar IBM era dornic să îi ofere o exemplu foarte mediatizat.

După ce l-a învins pe predecesorul lui Deep Blue, Deep Thought, în 1989, marele maestru neînvins anterior se aștepta să câștige ușor. Dar în primul joc al meciului, Kasparov a demisionat după doar 19 mutări. După ce a pierdut primul joc, Kasparov a continuat să câștige meciul învingându-l pe Deep Blue la patru jocuri la două. Cu toate acestea, Deep Blue a creat un precedent. Și un an mai târziu, cu hardware-ul îmbunătățit, Deep Blue l-a învins definitiv pe Kasparov într-o serie de revanșe.

14 februarie 2005: YouTube.com este online pentru prima dată

YouTube a început când Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim au lansat site-ul de întâlniri video Tune In, Hook Up. Dar au abandonat demersul la cinci zile după lansare, deoarece nimeni nu încărca videoclipuri. Foștii angajați PayPal au reconsiderat proiectul și au relansat site-ul ca YouTube.

Prima încărcare pe site a fost un videoclip de 18 secunde în care Karim vizitează expoziția de elefanți de la Grădina Zoologică din San Diego. Creșterea YouTube a explodat imediat și nu a încetinit niciodată. Un an mai târziu, site-ul a găzduit peste 25 de milioane de videoclipuri, atrăgând atenția potențialilor cumpărători. Și la doar 20 de luni după ce experimentul de întâlniri video a mers prost, Google a cumpărat YouTube pentru 1,65 de miliarde de dolari.

Astăzi, YouTube este cea mai vizionată platformă video online din lume. Peste două miliarde de oameni urmăresc YouTube pe lună, iar aplicația mobilă YouTube are 845 de milioane de utilizatori activi lunar. Ocupă locul al doilea în alte categorii esențiale, cum ar fi site-ul cel mai vizitat după Google și cea mai folosită platformă de socializare, imediat după Facebook.

19 februarie 1990: A fost lansat Adobe Photoshop 1.0

Photoshop a fost creația studentului de la Universitatea din Michigan, Thomas Knoll. Numit inițial Display, era limitat la afișarea imaginilor în tonuri de gri. În 1988, fratele său John a sugerat extinderea domeniului de aplicare. Cei doi au petrecut șase luni dezvoltându-l într-o suită de editare a imaginii mai robustă. După ce au redenumit programul ImagePro apoi Photoshop, frații au vândut aproximativ 200 de exemplare prin producătorul Barneyscan. Și în septembrie a acelui an, Adobe a cumpărat licența de distribuție.

Când Adobe a lansat Photoshop în februarie 1990, acesta era disponibil doar pe Macintosh. Când Adobe l-a lansat pentru Windows în 1993, a atins o creștere care-l face în cele din urmă una dintre cele mai recunoscute și utilizate mărci de software din lume. Adobe a achiziționat programul de la frații Knoll în 1995 pentru 34,5 milioane de dolari.

21 februarie 1986: apare jocul The Legend of Zelda

Legendarii designeri de jocuri Nintendo, Shigeru Miyamoto și Takashi Tezuka, au abordat The Legend of Zelda foarte diferit față de alte jocuri video ale vremii.

Jocul prezintă unul dintre cele mai vechi exemple de design open-world, care acordă prioritate explorării pentru o finalizare rapidă. Crawl-ul de deschidere stabilește tradiția jocului, oferind jucătorilor o investiție mai profundă în personaje și poveste. Iar dificultatea crescută a încurajat oamenii să facă schimb de strategii pentru a învinge, creând o comunitate de fani și marketing. Abordarea a dat roade.

Nintendo a lansat jocul în Japonia în 1986 și a fost un hit uluitor printre jucători. Când a venit în America de Nord și Europa, un an mai târziu, a devenit unul dintre cele mai populare jocuri. Cu vânzări totale de 6,5 milioane de exemplare, The Legend of Zelda este al cincilea cel mai vândut joc pentru Nintendo Entertainment System. Și de atunci a avut un succes imens. Cel mai recent titlu al francizei, The Legend of Zelda: The Breath of the Wild, a fost salutat ca o capodopera. Iar continuarea sa foarte așteptată va fi lansată în 2022.

Via ReviewGeek.

Citeste si articolele:

Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu