De la apeductele romane la echipamentele moderne de pompare a apei din zilele noastre

duminică, martie 1, 2020 10:08
Posted in category Diverse

https://www.shop-einstal.ro/Nu ştiu câţi dintre voi se întreabă cum era viaţa omului obişnuit în antichitate, dar un lucru este cert: dacă erai roman, şi nu barbar, existau câteva avantaje. E adevărat, pe atunci nu existau soluţii complete de pompare a apei, ce pot fi comandate online pe Shop Einstal, precum există astăzi, în prezentul atât de hulit de unii, însă cetăţenii Romei antice, graţie unor iluminaţi ai acelor vremuri, se bucurau de un confort sporit, dacă-i putem spune aşa, în comparaţie cu barbarii ce trăiau prin peşteri şi păduri.

Şi astăzi, inginerii şi specialiştii în echipamente moderne de pompare a apei rămân uimiţi de apeductele romane, adevărate minuni ale ingineriei antice. În antichitate, oraşele-cetăţi erau construite, de regulă, în apropierea surselor de apă. Roma, de exemplu, la începuturi, folosea apa Tibrului şi fântânile construite în zonă pentru alimentarea cu apă a oraşului. Doar că, în timp, Roma s-a extins, mai ales începând cu secolul al IV-lea î.e.n., aşa încât nevoia de apă a crescut exponenţial.

În aceste condiţii, au apărut apeductele. Ce este apeductul? O construcţie care pleacă de la sursa de apă, şi, pe un plan înclinat, cuprinde în ordine: gura de admisie, conducte subterane cu puţuri din loc în loc, bazin de decantare, canal acoperit, rezervor de distribuţie. Evident, atunci când se vorbeşte despre apeducte, cei mai mulţi dintre noi se gândesc la acele structuri înalte arcuite care se pierd în zare, acestea formând canalul acoperit. Deşi impresionează, aceste structuri înalte arcuite reprezintă mai puţin de 20% din lungimea conductelor, cea mai mare parte a conductelor fiind subterane. Construite cu ajutorul sclavilor, conductele subterane avea certe avantaje: erau mai puţin expuse eroziunii, aveau un impact negativ mai mic asupra terenurilor agricole şi zonelor locuite. De exemplu, în anul 140 î.e.n. a fost finalizat apeductul Aqua Marcia ce avea o lungime de 92 km, partea vizibilă, segmentul de arce, având doar 11 km.

Cum se aproba construirea unui apeduct? Înainte de a începe construcţia propriu-zisă a unui apeduct, inginerii romani evaluau calitatea apei, în special limpezimea şi gustul apei, precum şi debitul sursei respective. De asemenea, se ţinea cont şi de starea de sănătate a localnicilor care foloseau deja respectiva sursă de apă. Odată proiectul aprobat, era calculat lungimea traseului, înclinarea corectă a conductei, precum şi diametrul acesteia.

Odată construite, apeductele trebuiau protejate şi întreţinute, operaţii în care erau implicate sute de persoane. Accesul la sectoarele subterane ale apeductelor era realizat prin intermediul gurilor de canal şi puţurilor, iar în caz de reparaţii majore apa era deviată temporar de pe sectorul avariat.

Câtă apă transportau apeductele? O cantitate impresionantă! De exemplu, Aqua Marcia, despre care a fost vorba ceva mai sus, alimenta zilnic Roma cu peste 190.000 metri cubi de apă. Odată ce ajungea în zonele urbane, apa ajungea, folosindu-se gravitaţia, în rezervoare de distribuţie, iar de aici, prin folosirea unor conducte mai mici, în alte rezervoare sau în locaţii unde era folosită. Există voci care afirmă că, prin intermediul apeductelor, la un moment dat, s-ar fi ajuns la 1.000 de litri de apă pe cap de locuitor, în Roma antică, deservită de 11 apeducte importante, în secolul al III-lea e.n.

Revenind în prezent, locul apeductelor a fost luat de echipamentele moderne de pompare a apei, cele mai performante şi la preţurile cele mai avantajoase fiind de găsit pe https://www.shop-einstal.ro/.

Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu