Browser-ul Firefox, popular odinioară, se îndreaptă spre dispariţie?
duminică, ianuarie 7, 2024 15:20Cota de piaţă a browser-ului Firefox este din ce în ce mai mică, aşa încât foarte mulţi foşti utilizatori ai Firefox-ului, printre care şi subsemnatul, îşi pun firesc întrebarea dacă nu cumva popularul browser de odinioară îşi consumă ultima perioadă de viaţă, pe scena Internetului.
Proiectul Mozilla Firefox (open source) a fost lansat în 2002, atunci când un alt browser popular odinioară, Internet Explorer, produs de Microsoft, avea 90% cotă de piaţă.
Prima versiune stabilă a browser-ului Firefox a fost lansată în 2004, iar în 2010 atinge cota de piaţă 34,1%, fiind cel mai folosit browser de către utilizatorii Internetului în acel an.
După maximum din 2010, începe declinul pentru Firefox. În 2016, ajunge pe la 8% cotă de piaţă, pentru ca în prezent să fie pe la 3%, conform StatCounter.
Google Chrome domină clar piaţa browser-elor, urmat de Safari (datorită popularităţii iPhone-ului) şi Microsoft Edge.
În 2017, la aproape un deceniu după apariția Chrome, pe atunci CEO-ul Mozilla, Chris Beard, a recunoscut: „Firefox nu a ținut pasul cu piața și cu ceea ce își doresc oamenii cu adevărat. O mulțime de fani înrăiți ai Firefox sunt acum utilizatori fericiți de Chrome”.
Problemele Firefox includ eliminarea constantă a caracteristicilor, paradigme de codare proaste, management defectuos al memoriei și telemetrie ascunsă. Pe scurt, Firefox pur și simplu nu mai funcționează atât de bine pentru dezvoltatori sau utilizatori obișnuiți care doresc doar să-și folosească browserul în diverse scopuri.
Mozilla are și o relație de prietenie cu Google. Mozilla rămâne în afaceri doar pentru că Google plătește companiei Mozilla sute de milioane de dolari annual, drept redevențe. Conform raportului financiar Mozilla din 2022, din veniturile Mozilla de 593 de milioane de dolari, 510 de milioane de dolari provin de la Google. Mozilla încă solicită donații și pretinde că este „Internetul oamenilor, pentru oameni” și că încearcă să „contrabalanseze companiile de tehnologie tradiţionale”. Cifrele spun o poveste diferită. Acest lucru îi afectează pe utilizatori.
De exemplu, CEO-ul Mozilla, Mitchell Baker, a câștigat 6.903.089 USD în 2022, o creștere de 1,3 milioane USD. Potrivit Comparably, compensația medie a directorilor Mozilla este de 213.745 USD pe an. În Silicon Valley, aceste cifre nu sunt scandaloase, dar, în condiţiile în care cota de piață a Firefox continuă să scadă, devin problematice.
Mulți utilizatori ar prefera ca aceste fonduri să fie cheltuite pentru îmbunătățirea Firefox și nu pentru salariile directorilor. Sau investind în proiecte de actualitate, cum ar fi AI-ul (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială).
Mi-ar plăcea să văd Firefox relansându-se din cenușă, precum pasărea Phoenix. Mă tem însă că, de data aceasta, Firefox este sortit să dispară.
Citeste si articolele: