Facebook va plăti 725 de milioane de dolari pentru a soluționa un proces de scurgere a datelor către Cambridge Analytica

duminică, ianuarie 1, 2023 14:24
Posted in category IT

Facebook

Cel mai ticălos preşedinte din istoria SUA, Donald Trump, a câştigat alegerile din 2016 folosind din plin ajutorul dat de prietenii săi, printre care criminalul Putin, prieteni ce au colectat ilegal informaţii din mediul online, de pe Facebook în principal, pentru a bombarda apoi cu mesaje electorale publicul ţintă, adică nişte zeci de miloane de utilizatori ai reţelelor sociale.

Asemănător au procedat oamenii criminalului Putin din Occident şi în cazul ieşirii Regatului Unit (UK) din Uniunea Europeană. Au folosit scurgeri de informaţii şi studii de piaţă pe baza datelor colectate ilegal de pe reţele sociale pentru a penetra opinia publică cu un anumit tip de mesaj dictat de la Moscova.

Într-o postare din 27 decembrie 2022, thehackernews.com ne anunţă că Meta, compania-mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp, a fost de acord să plătească 725 de milioane de dolari pentru a soluționa un proces colectiv de lungă durată intentat în 2018.

Disputa legală a apărut ca răspuns la dezvăluirile conform cărora Facebook a permis aplicațiilor terțe, cum ar fi cele utilizate de Cambridge Analytica, să acceseze informațiile personale ale utilizatorilor fără consimțământul acestora, pentru publicitate politică.

Acordul propus este cea mai recentă penalizare plătită de Facebook ca urmare a mai multor accidente legate de confidențialitate de-a lungul anilor.

Este de remarcat faptul că Facebook a încercat anterior să respingă procesul în septembrie 2019, susținând că utilizatorii nu au niciun interes legitim de confidențialitate în informațiile pe care le pun la dispoziția prietenilor lor pe rețelele sociale.

Scandalul de recoltare a datelor, care a ieșit la iveală în martie 2018, a implicat o aplicație de chestionare de personalitate numită „thisisyourdigitallife” care permitea Facebook colectarea datelor utilizatorilor, precum ce pagini au apreciat, date de naștere, sexul, locațiile și chiar mesajele (în unele cazuri), toate colectate pentru construirea de profile psihografice.

Creată de un lector de la Universitatea Cambridge pe nume Aleksandr Kogan în 2013, aplicația pretindea că dezvăluie trăsăturile de personalitate ale utilizatorilor pe baza a ceea ce le-a plăcut pe Facebook.

Prin Global Science Research (GSR), o companie fondată de Kogan în 2014, datele au fost apoi transmise Cambridge Analytica, o firmă britanică de consultanță politică deținută de SCL Group, ca parte a unui proiect de cercetare.

În timp, aproximativ 300.000 de utilizatori au susținut testul psihologic, aplicația a colectat datele private ale celor care au instalat aplicația, precum și ale prietenilor lor de pe Facebook, fără a solicita permisiunea explicită, ceea ce a condus la un set de date care acoperă 87 de milioane de profiluri.

Thisisyourdigitallife a fost ulterior interzis de Facebook în 2015 pentru încălcarea politicii sale privind platforma, compania trimițând și o solicitare legală către GSR și Cambridge Analytica pentru a șterge datele obținute necorespunzător.

Numai că. mai târziu, s-a dovedit că datele neautorizate nu au fost niciodată eliminate de la început și că firma de consultanță, acum dispărută, a folosit informațiile personale din zeci milioane de conturi de Facebook în scopuri politice, înaintea alegerilor prezidențiale din SUA din 2016.

„Aceasta a fost o încălcare a încrederii între Kogan, Cambridge Analytica și Facebook”, a spus directorul general Mark Zuckerberg la acea vreme. „Dar a fost și o încălcare a încrederii între Facebook și oamenii care ne împărtășesc datele și se așteaptă să le protejăm”.

În 2019, Meta a primit o amendă record de 5 miliarde de dolari în urma unei anchete inițiate de Comisia Federală pentru Comerț, U.S. Federal Trade Commission (FTC), din SUA cu privire la practicile sale de confidențialitate și pentru a soluționa acuzațiile de folosire ilegală a informaţiilor colectate în campanii politice.

Meta a luat de atunci măsuri pentru a restrânge accesul terților la informațiile utilizatorilor. Gigantul tehnologic a lansat în acest sens un instrument numit Off-Facebook Activity pentru ca utilizatorii să vadă un rezumat al aplicațiilor și site-urilor web care ne trimit informații despre activitatea acestora și să ștergă aceste informații, dacă utlizatorii cer acest lucru.

Citește și articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu