Epoca Adobe Flash s-a încheiat pe 31 decembrie 2020

sâmbătă, ianuarie 2, 2021 16:27
Posted in category IT

Adobe Flash PlayerAsistența pentru Adobe Flash s-a încheiat oficial pe 31 decembrie 2020. Pluginul web oprit va fi amintit pentru epoca sa de aur, a meme-urilor animate și a nesfârșitele probleme de securitate, care au dus în cele din urmă la dispariția sa.

Să aruncăm o privire înapoi la Adobe Flash, la ce urmează și la cum să folosim conținutul vechi în 2021 și în anii următori.

Adobe Flash nu mai este disponibil pentru descărcare de la 31 decembrie 2020, iar Adobe începe să blocheze în totalitate conținutul Flash, să ruleze, pe 12 ianuarie 2021. Compania vă recomandă să dezinstalați Flash în întregime din motive de securitate. Nu vor mai exista actualizări pentru Flash și nici nu veți putea descărca versiuni vechi direct de la Adobe.

Aceasta înseamnă, de asemenea, că versiunile de Flash incluse în browsere precum Google Chrome vor fi retrase. Este puțin probabil ca schimbarea să vă afecteze obiceiurile zilnice de navigare pe Internet, deoarece marea majoritate a site-urilor web au încetat să folosească Flash în favoarea tehnologiilor moderne de navigare.

Ar trebui să evitați instalarea oricăror versiuni mai vechi de Flash Player din motive de securitate. Dacă totuși doriți să accesați conținutul Flash, există opțiuni, dar niciuna dintre acestea nu este acceptată oficial de Adobe.

Istoria Adobe Flash (1996-2020)

În 1996, o companie numită Macromedia a achiziționat un instrument de animație web bazat pe vectori numit FutureSplash, lansat inițial de FutureWave Software în 1993. Tehnologia era deja utilizată de companii precum Microsoft și Disney Online pentru a afișa conținut animat într-un browser web.

Macromedia a redenumit instrumentul ca Macromedia Flash 1.0 și l-a lansat alături de un plugin de browser omolog numit Macromedia Flash Player. Până la mijlocul anilor 2000, Flash a decolat într-un mod mare, stimulat de popularitatea jocurilor de browser, a animațiilor și a instrumentelor interactive care se bazau pe ea.

Flash a reușit să crească datorită simplității, prin instalarea unui mic plugin care era compatibil cu majoritatea browserelor. Deoarece Flash a folosit grafică bazată pe vectori, dimensiunile fișierelor pentru animațiile rezultate au fost mici. Acest lucru era important într-un moment în care mulți oameni foloseau internet dial-up cu viteze de descărcare lente.

Grafica vectorială înseamnă, în esență, instrucțiuni bazate pe text. Scalează la infinit, deoarece nu au o dimensiune definită, spre deosebire de grafica raster, care are dimensiuni de fișiere mult mai mari și se vor pixela atunci când sunt întinse. Creatorii, marketerii și cei care doresc ca noile medii să creeze jocuri, animații, anunțuri banner, meniuri interactive au permis activarea Flash. A fost chiar folosit pentru a crea site-uri web întregi care arătau grozav pentru acea vreme, care se încărcau rapid și erau receptive la utilizare.

Macromedia a adăugat în Flash mai multe scripturi. În 2000, Flash 5 a fost lansat cu ActionScript, un limbaj de scriptare rudimentar care imită îndeaproape JavaScript. În 2005, Macromedia a fost achiziționată de Adobe Systems (aceeași companie care a refuzat o ofertă de cumpărare a FutureSplash în 1995). Adobe a luat Flash sub aripa sa și a dezvoltat multe alte caracteristici în anii următori.

Flash a dat viață unora dintre cele mai iubite site-uri web, desene animate, jocuri și multe altele. Site-uri web precum Newgrounds au apărut ca un hub pentru toate lucrurile Flash. Seriile web de comedie precum Homestar Runner, animațiile stickman precum Xiao Xiao și jocurile rudimentare, dar captivante, precum Pandemic, au înflorit pe platformă.

Dar Flash a jucat, de asemenea, un rol imens în adoptarea videoclipurilor în flux. Containerul FLV a făcut posibilă afișarea videoclipurilor în practic orice browser web, cu condiția să aveți instalat Flash player. La un moment dat, Flash era chiar necesar pentru site-uri web precum YouTube, Vimeo, Google Video și multe altele. Cele mai vechi servicii video la cerere, cum ar fi Hulu și BBC iPlayer, toate aveau nevoie de Flash la începutul anilor 2000.

Dar standardele web nu rămân nemișcate pentru totdeauna. În timp ce Flash a contribuit la transformarea internetului într-un loc mai vibrant, la începuturi, apoi au început să apară fisuri. În scurt timp, era clar că internetul va depăși nevoia de pluginuri Flash.

Problemele cu Flash

Flash a alimentat o mare parte a internetului la înălțimea popularității sale, ceea ce a pus o mare responsabilitate pe Adobe. Deoarece Flash a fost un plugin web, acesta a fost întreținut și actualizat de o singură entitate. Pe măsură ce Flash a crescut în popularitate, a devenit din ce în ce mai mult o țintă pentru hackeri.

Nu a durat mult până când Flash s-a alăturat altor pluginuri de browser, cum ar fi ActiveX și Java, pentru a fi etichetat drept un risc de securitate. Deşi a încercat cât de bine a putut, Adobe nu a putut remedia Flash, așa că în 2017 compania a decis să înceteze dezvoltarea și să închidă Flash în totalitate până la sfârșitul anului 2020.

Flash a reușit să crească, deoarece a umplut un gol. Conținutul web bogat care implica animații, videoclipuri, sunet și interactivitate nu a fost posibil cu ajutorul browserelor care abia respectau standardele web de început. A fost nevoie de apariția unor browsere precum Mozilla Firefox pentru a pune un accent mai mare pe noile tehnologii web care ar putea în cele din urmă să înlocuiască Flash.

În 2007, Apple a lansat iPhone-ul și a luat decizia istorică de a nu suporta Flash pe platformă. La acea vreme, Flash era încă foarte popular, deci această mișcare a avut un efect perturbator pe web, dar decizia a fost corectă. Flash nu mai era necesar atunci când tehnologiile de browser și aplicațiile mobile native dedicate fac toată treaba.

Decizia Apple și popularitatea ulterioară a iPhone-ului au contribuit la declanșarea căderii Flash, deoarece dezvoltatorii au căutat să facă web-ul accesibil tuturor dispozitivelor dintr-o lume din ce în ce mai mobilă.

Până în 2012, Flash a fost considerat pe scară largă ca un risc de securitate. Acest lucru a determinat decizia Google de a grupa Flash cu Chrome pentru a crea un sandbox. Acest lucru pune în mod eficient conținutul flash în propriul spațiu sigur, izolându-l de restul sistemului.

Odată cu trecerea timpului, viteza internetului și standardele browser-ului au avansat într-o etapă în care Flash nu mai era necesar.

Viața după Flash

Instrumentele din HTML 5 permit browserelor să realizeze animaţii grafice folosind JavaScript. Aceste instrumente pot fi folosite pentru a crea jocuri, site-uri web foarte interactive și animații.

Dezvoltatorii au folosit tehnologii web moderne pentru a crea software sofisticat care rulează într-un browser, de la servicii precum Netflix la emulatoare precum DOSBox. Utilizarea JavaScript și CSS a simplificat atât designul web, cât și a făcut posibilă realizarea unor modele elaborate și receptive. Acolo unde Flash avea ActionScript, web-ul modern are JavaScript.

Chiar și grafica vectorială – unul dintre motivele originale pentru succesul Flash – are un echivalent modern în format SVG (grafică vectorială scalabilă). Utilizarea fișierelor SVG face posibilă crearea de site-uri web și aplicații care arată perfect pe un smartphone sau un televizor mare.

Accesarea conținutului Flash în 2021 și în anii următori

Deoarece atât de multă nostalgie online este prinsă într-un container Flash, există câteva proiecte care vă vor permite să vă bucurați în continuare de conținutul Flash chiar și după ce Adobe a oprit proiectul.

Primul dintre acestea este BlueMaxima’s Flashpoint, un proiect de conservare a jocurilor web care acceptă Flash, Shockwave, Java, Unity Web Player, Silverlight, ActiveX și HTML5. Este disponibil în două variante: un player „Infinity” de 500 MB care descarcă jocuri din mers și o arhivă gigantică de peste 500 GB care funcționează offline.

Există, de asemenea, un proiect numit Ruffle, care încearcă să imite Flash. Poate fi rulat ca o aplicație independentă pe majoritatea sistemelor de operare majore sau ca o aplicație de browser prin utilizarea limbajului de programare WebAssembly. Se adresează în principal proprietarilor de site-uri web care îl pot instala pe partea de server și au conținutul Flash care „doar funcționează” în mod nativ.

Sfârșitul erei flash

Retragerea Adobe Flash este un moment dulce-amar pentru mulți. În timp ce plugin-ul browser-ului a fost responsabil pentru un număr mare de probleme de securitate, Flash a fost folosit și pentru a crea unele dintre cele mai memorabile momente de pe internet. Din fericire, datorită unor proiecte precum Flashpoint și Ruffle ale BlueMaxima, s-a păstrat mult conținut.

Flash a fost o suită creativă destul de accesibilă pentru animatori în devenire și dezvoltatori de jocuri web. Dacă vă simțiți creativi, dar nu aveți abilitățile tehnice ale unui programator, puteți încerca să creați propriile dvs. jocuri 3D pe PS4 sau PS5 cu Dreams.

Citeşte şi articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu