Un proiect Google secundar, Waymo, maşina autonomă (fără şofer), poate deveni viitorul transportului

duminică, ianuarie 5, 2025 19:54
Posted in category IT

WaymoÎn 2009, Google lansează un proiect secret, Waymo, prin care îşi propunea să realizeze mașină autonomă (fără şofer). Cei mai mulți au crezut că este un alt proiect destinat să eșueze. La urma urmei, maşinile autonome erau considerate la „5 ani distanță” de zeci de ani. Doar că Google n-a renunţat la proiect şi a mers mai departe.

Specialiştii gigantului IT, Google, au realizat că cea mai mare provocare nu era tehnologia, ci încrederea. Oamenii trebuiau să creadă că un computer poate conduce mai bine decât factorul uman. Așa că au luat o decizie îndrăzneață care a schimbat totul.

În loc să se grăbească pe piață, precum companiile concurente, au petrecut ani de zile adunând meticulos date: peste 20 de miliarde de mile în simulare, peste 20 de milioane de mile pe drumurile publice, 40.000 de scenarii de testare unice. Dar adevărata descoperire a venit în abordarea lor față de siguranță.

Majoritatea companiilor de maşini autonome s-au concentrat pe potrivirea cu performanța umană. Waymo și-a propus să depășească această performanţă. Rezultatele: cu 84% mai puține accidente care cauzează răni; cu 57% mai puține accidente raportate de poliție; cu 76% mai puține cereri de daune materiale. Iată cum au făcut-o.

Au construit o suită de senzori care fac simțurile umane să pară primitive: LiDAR care vede 300 de metri în întuneric complet (orice detaliu), camere care detectează detalii la 500 de metri distanță; radar care funcționează pe ploaie, ceață sau zăpadă. Dar partea hardware a fost doar începutul.

Adevărata magie, AI-ul lor. Sistemul Waymo nu doar vede, ci prezice. Procesează datele senzorilor în timp real pentru a anticipa comportamentul altor utilizatori ai drumului. Analizează mii de decizii pentru a asigura siguranța pasagerilor. Totuși, altceva le-a pecetluit succesul.

Harta personalizată. Înainte de a fi lansat în orice oraș, Waymo creează hărți 3D extrem de detaliate. Fiecare marcaj de bandă. Fiecare bordură. Fiecare semn de circulație. Acest lucru oferă AI-lui maşinii un avantaj pe care șoferii umani nu l-au avut niciodată: cunoașterea perfectă a drumului chiar înainte de începerea călătoriei.

În 2016, Google lansează proiectul Waymo drept companie proprie. Obiectivul? Comercializare. Dar în loc să vândă mașini consumatorilor (cum a făcut Tesla), au făcut o altă alegere neconvențională: s-a concentrat pe partajarea călătoriei (închirierea maşinii). Iată de ce această decizie a fost genială.

Fiecare maşină Waymo costă 100.000 dolari, cu toate dotările. Prea scump pentru consumatori. Dar în partajare matematica se schimbă complet: o maşină poate genera venituri 24/7, fără șofer ce trebuie plătit. Dintr-o dată, economia a avut sens.

În 2023, Waymo se lansează în San Francisco. Rezultatele au șocat pe toată lumea: în doar 15 luni, au egalat cota de piață a Lyft. 10.000 de călătorii pe zi. Fără șoferi umani. 22% cota de piaţă. Dar iată ce face acest lucru cu adevărat revoluționar.

Succesul Waymo a declanșat o schimbare fundamentală: mașinile autonome nu sunt doar mai sigure, ci sunt mai fiabile, mai consecvente și mai eficiente decât șoferii umani. Implicațiile? Companiile tradiționale de transport partajat (închiriere maşini) se confruntă acum cu o alegere imposibilă.

Ori alegi tehnologia Waymo, ori pierzi cota de piață. Aceasta explică mișcarea recentă a Uber: au colaborat cu Waymo pentru a se lansa în Austin și Atlanta în 2025.

Dar cea mai mare surpriză. Waymo tocmai a anunțat că se globalizează: testare la Tokyo în 2025. De ce Japonia: îmbătrânirea populației, orașe dense, cultură prietenoasă cu tehnologia. Viitorul este clar.

Revoluția maşinilor autonome nu se referă doar la tehnologie. Este vorba despre comunicare. Waymo și-a petrecut ani de zile construind încredere înainte de a-și lansa produsul. De ani de zile ne așteptăm la mașini cu conducere autonomă. Şi ele astăzi sunt printre noi.

Informaţii preluate de pe platforma X, contul de la link-ul de mai jos.
https://x.com/hosun_chung/status/1875572025647100129

Citeste si articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu