Trucuri ale motorului de căutare Google

joi, iunie 16, 2011 14:40
Posted in category IT

GoogleMotorul de căutare pe Internet Google este un produs al companiei americane Google Inc., fondată în septembrie 1998 de către doi doctoranzi de la Universitatea Stanford, Larry Page și Sergey Brin. Motorul de căutare oferă o metodă simplă și rapidă de găsire a informațiilor din web, în 124 de limbi, având o bază de date despre mai mult de 8 miliarde de situri web. Statisticile indică faptul că peste 80% din căutările pe Internet sunt efectuate prin motorul de căutare Google. Finanțarea cheltuielilor companiei se face prin publicitate. (Informațiile sunt preluate din Wikipedia.) Pe lângă anumite tehnici de căutare avansată, Google oferă facilități ce merită a fi cunoscute. Acestea funcționează pentru http://www.google.com/.

  • Puteti verifica starea vremii din multe oraşe din lume, tastând weather numele oraşului şi țara. De exemplu, weather Bucharest, Romania.
  • Puteți verifica ora curentă din orice oraş al lumii, tastând time in numele orasului. De exemplu, time in Bucharest.
  • Puteți face calcule, Google are încorporat un calculator. De exemplu, dacă vreți să ştiți care este rezultatul înmulțirii numărului 34 cu 75 tastați 34*75.
  • Puteți converti o sumă de bani dintr-o monedă naționala în altă monedă națională. De exemplu, dacă vreți să convertiți 300 lire sterline în dolari, tastați 300 GBP in USD.
  • Puteți folosi Google şi ca dicționar, căutând cuvinte sau expresii, tastând define: cuvânt (expresie). De exemplu, define: entrepreneur.
  • Cu Google se poate afişa harta unui oraş sau al unei țări. Tastați map oraş (țară). De exemplu, map romania.

De ce este Google atât de popular? Iată un posibil răspuns găsit pe net.
Google este la momentul actual cel mai popular motor de cautare la nivel international. Este atat de popular printre utilizatorii de internet, incat numele sau a devenit verb al limbii engleze, folosit frecvent:
to google = a cauta

Google s-a nascut in 1997, cu mult dupa ce alte motoare de cautare inca populare la momentul de fata se lansasera. Se bazeaza pe o teza scrisa de, acum milionarii, insa pe atunci inca studentii, Serghei Brin si Larry Page, la Stanford University. A fost descris ca fiind revolutionar si foarte scalabil. Aceste afirmatii, facute in 1998, sunt valabile in continuare si azi.

Prin simpla introducere a unui text de cautat, un utilizator poate vedea imediat cateva din calitatile Google: viteza, acuratete, obiectivitate si usurinta in folosire. Aproape imediat dupa introducerea unor termeni de cautat, o lista cu rezultate relevante este returnata utilizatorului. Lista este impartita in pagini, fiecare link are si un mic sumar, termenii cautati fiind ingrosati.

Dar rapidul si marele succes de care s-a bucurat Google se datoreaza manierei originale in care rezultatele sunt sortate. Aceasta metoda se numeste Page Rank si atribuie fiecare pagini o valoare intre 1 si 10, calculata dupa o formula ce aduna toate PR-urile fiecare pagini care pointeaza la respectiva pagina, impartite la numarul de linkuri din ele. Aceasta formula, aparent complicata, se bazeaza pe ideea simpla ca daca o pagina este importanta, atunci si paginile catre care link-uieste ea sunt la fel.

Dar cand i se returneaza lista de rezultate unui utilizator, importanta acesteia la nivel global nu este singura care conteaza. Pentru a il ajuta cat mai mult pe utilizator in cautarea sa, Google sorteaza paginile si dupa relevanta fata de acea cautare specifica. Aceasta se calculeaza adunind de cate ori apare pe pagina respectiva sirul cautat. Dar o simpla adunare nu este de ajuns, in schimb Google efectueaza o analiza complexa, studiind in ce parti ale paginii apar respectivii termeni, si atribuindu-le diferite ponderi (de exemplu prezenta termenilor in titlu are evident o pondere mai mare decat sa zicem undeva la intamplare in pagina). De asemenea, Google studiaza si ce „zic” alte pagini despre pagina respectiva, adica ceea ce este scris in texul link-ului care pointeaza catre pagina web analizata.

Paginile cu aceeasi relevanta sunt sortate dupa importanta, pe criteriul ca o pagina „importanta global” contine informati mai corecte si mai bine scrise. In acest fel Google este sigur ca livreaza utilizatorului o lista de rezultate cat mai apropiate de nevoile acestuia.

Scalabilitatea si viteza motorului Google sunt asigurate de o serie de computere inter-conectate, in loc de folosirea a doar cateva servere puternice.

Toate acestea combinate rezulta intr-unul din cele mai puternice motoare de cautare, cu o popularitate uriasa si in continua crestere.

Citeste si articolele:

Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

4 Responses to “Trucuri ale motorului de căutare Google”

  1. O scurta istorie a motoarelor de cautare | A șaptea dimensiune says:

    februarie 2nd, 2015 at 15:20

    […] Trucuri ale motorului de căutare Google […]

  2. Cum putem avea propriul font în computer | A șaptea dimensiune says:

    august 12th, 2016 at 15:25

    […] Trucuri ale motorului de căutare Google […]

  3. Antiviruşi pentru Windows 7 | A șaptea dimensiune says:

    august 12th, 2016 at 16:39

    […] Trucuri ale motorului de căutare Google […]

  4. Cum aflăm informații despre o poză | A șaptea dimensiune says:

    august 12th, 2016 at 17:51

    […] Trucuri ale motorului de căutare Google […]

Adauga un comentariu