Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (IX)

marți, octombrie 9, 2018 16:26
Posted in category Mass-media

ReligieLa popa la poartă, zace-o Romă moartă

Locuitorii comunei maramureşene Şişeşti se fudulesc cu cea mai înaltă biserică ortodoxă de lemn din lume. La umbra turlei ei de peste 50 de metri înălţime se perpeleşte bisericuţa ctitorită de preotul greco-catolic Vasile Lucaciu, unul dintre fruntaşii Unirii de la Alba Iulia. Drept pentru care ortodocşii din Şişeşti au luat cu japca lăcaşul greco-catolic, lăsându-i în plata Domnului pe cei 600 de creştini uniţi cu Roma. Care, deşi au acte de proprietate pe lăcaşul de cult şi un inimos păstor (se întâmpla în 2002 – n.m.), pe Gabriel Horţ, sunt nevoiţi să-şi ţină sfintele liturghii într-un cimitir. Timp de doisprezece ani, mormintele au fost martore la cununii, botezuri şi înmormântări. Preotul ortodox al comunei, Octavian Andreica, face pe niznaiul cu presa, în faţa căreia a declarat că n-ar fi auzit până acum ca greco-catolicii să-şi exprime dorinţa de a se muta din cimitir în lăcaşul care le aparţine de drept. La Şişeşti, urmaşii Romei se sting cu zile printre morminte şi pe popa Andreica îl doare fix în nemurire de durerea lor şi îşi stinge seară de seară păcatele într-o bardacă de jinars, la umbra celei mai înalte biserici ortodoxe de lemn din lume.

De la potcap la portarm

Deşi între sutana preoţească şi uniforma de poliţist e pentru oricine o diferenţă ca de la cer la pământ, adeseori nu sunt diferenţe notabile între o armă şi alta. Cu odăjdiile pe piepţi, un cap bisericesc poate să facă ordine în preoţimea supusă la fel de bine ca un gradat cu epoleţii la vedere printre tilicarii din subordine. În ambele cazuri, atât canonul, cateriseala sau afurisenia bisericească, cât şi ordinul, sancţiunea sau mustrarea poliţienească se execută fără discuţie. Pe de altă parte, bătaia, ca instrument de lucru poliţienesc, e ruptă din Rai, un domeniu de care se ocupă în mod exclusiv biserica. Toate aceste premise fac ca la o ceremonie precum “Ziua Poliţiei” să fie prezent la tribună şi să tină un speech tip predică şi un înalt reprezentant al popimii. Bunăoară în Galaţi, pulanul poliţienesc a primit blagoslovirea ÎPS-ului Episcop al Dunării de Jos, Casian Crăciun. El însuşi un spirit justiţiar, ÎPS Crăciun nu a ezitat să amendeze drastic anul trecut (2001 – n.m.) abaterile de la litera regulamentului teologic al unor preoţi şi călugări supuşi. O vorbă de duh le-a adresat ÎPS Casian Crăciun şi băieţilor din Poliţie, de ziua lor, spunându-le că ar merita să poarte drapelul pe piept. Ceea ce înseamnă că, ţinând cont de singurul ritual preoţesco-poliţienesc în care se întâmplă aşa ceva, Casian Crăciun le-a urat nonşalant să dea ortu’ popii. Frumoasă conlucrarea Bisericii cu Poliţia! (“Academia Caţavencu”, nr. 540/2002)

Citeste si articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

3 Responses to “Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (IX)”

  1. Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (XV) | A șaptea dimensiune says:

    ianuarie 8th, 2019 at 11:21

    […] Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (IX) […]

  2. Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (XII) | A șaptea dimensiune says:

    aprilie 29th, 2019 at 14:36

    […] Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (IX) […]

  3. Unde ajungem după ce murim | A șaptea dimensiune says:

    aprilie 29th, 2019 at 15:07

    […] Ce mai făceau prietenii ciumei roşii, ierarhii ortodocşi, prin anii 2000 (IX) […]

Adauga un comentariu