AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) are potențialul de a automatiza 40% din ziua medie de lucru

duminică, iunie 25, 2023 8:13
Posted in category IT

AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială)Cercetările arată că inteligența artificială ar putea automatiza două treimi din munca unui angajat. Valorificarea la maximum a acestui potențial va depinde de capacitatea și motivația angajaților.

AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) poate juca un rol crucial în a ajuta liderii și echipele lor în luarea deciziilor strategice, rapid, decizii bazate pe date certe. Inteligența artificială generativă va revoluționa modul în care lucrăm. AI este electricitatea (lumina) secolului 21.

Unn sondaj recent sugerează că AI are potențialul de a automatiza 40% din ziua medie de lucru, potrivit companiei de cercetare Valoir. Utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale generative – cum ar fi ChatGPT – a sensibilizat publicul cu privire la capacitatea sa de a crește productivitatea și eficiența, dar şi riscurile folosirii AI.

Cercetarea amintită mai sus notează: „AI, automatizarea proceselor robotizate (RPA) și instrumente și tehnologii similare există de ceva timp. Cu toate acestea, disponibilitatea instrumentelor AI generative de modele de limbaj mari (LLM) precum ChatGPT și Google Bard și încorporarea de AI în diverse aplicații, de la resurse umane la servicii pentru clienți și la platforme de dezvoltare, determină companiile și angajații lor să ia în considerare folosirea inteligenţei artificiale.”

Alte cercetări arată că adoptarea AI în marketing dezvăluie câștiguri promițătoare de productivitate, specialiștii în marketing estimând că AI le poate economisi echivalentul a peste o lună de muncă pe an.

Pentru a înțelege mai bine impactul potențial al AI și al automatizării asupra productivității, eficienței și locurilor de muncă, Valoir a efectuat un sondaj global asupra a peste 1.000 de lucrători dintr-o gamă largă de industrii și a validat datele cu interviuri aprofundate cu oameni angajați cu normă întreagă în finanțe, HR, IT, marketing, operațiuni, vânzări și servicii. Iată principalele descoperiri ale studiului Valoir:

  • Automatizarea este deja în curs de desfășurare la multe companii. Acestea au automatizat în medie 20% din sarcinile anterioare, efectuate manual în ultimii doi ani. Deși nivelul de automatizare a variat în funcție de anumite criterii precum specificul firmei, asezarea geografică etc., aproape toate firmele au experimentat o anumită automatizare în ultimii doi ani.
  • În anumite domenii, AI a atins un punct maxim, mai mult de 50% dintre angajaţi au experimentat AI, fie acasă, fie la locul de muncă.
  • Angaajţii ar putea beneficia de o automatizare semnificativă prin intermediul AI, cu 40% din sarcinile zilei medii de lucru pregătite pentru automatizare.
  • Majoritatea angajaților cred că această automatizare va duce la pierderi ale locurilor de muncă, angajatul mediu considerând că 48% dintre colegii lui ar putea fi disponibilizaţi prin automatizare în următorii doi ani.

Potențialul AI pentru automatizarea sau pierderea locurilor de muncă

Pentru a înțelege potențialul de automatizare în funcție domeniul de activitate, Valoir a întrebat angajaţii ce parte din zi au petrecut în 13 sarcini de lucru diferite, cum ar fi citirea și răspunsul la e-mailuri, gestionarea calendarelor și programarea, vorbitul la telefon și participarea la întâlniri, introducerea de date și codarea, cercetare și scriere, gândire creativă și brainstorming.

Valoir a descoperit că cea mai mare oportunitate de automatizare a fost în domeniul IT, cu un potențial de automatizare de 48%, urmat de finanțe, operațiuni, servicii pentru clienți, resurse umane și marketing. Dacă angajații în aceste domenii ar profita pe deplin de potențialul AI de automatizare, ei ar putea automatiza, în medie, 40% din ziua lor de muncă, permițând efectiv o săptămână de lucru de trei zile.

Cercetările Valoir indică faptul că realizarea potențialului AI pentru automatizare va depinde de o serie de factori, cum ar fi:

  • Politicile companiei și cultura muncii: politicile oficiale ale companiilotr cu privire la utilizarea AI vor conta. Companiile vor trebui să echilibreze potențialul de creștere a productivității angajaților cu riscurile unei potențiale utilizări greșite sau a unor rezultate adverse neintenționate. Culturile care susțin un grad ridicat de autonomie și responsabilitate personală sunt susceptibile de a beneficia mai mult de pe urma automatizării.
  • Pregătirea tehnologiei și a datelor: pentru a profita pe deplin de potențialul AI, companiile vor avea nevoie de surse de date conectate și fiabile, plus de măsuri de siguranță pentru a asigura securitatea, confidențialitatea și utilizarea etică a datelor atunci când este implicată AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială).
  • Factori umani: aptitudinile tehnologice ale angajaților, dorința de a experimenta și încrederea în locul de muncă vor afecta capacitatea lor de a folosi AI în mod eficient.

Ponderea angajaţilor care au experimentat inteligența artificială în funcție de domeniul de activitate arată că domeniul IT (Information Technology – Tehnologia informaţiei) este lider (90%). Pe lângă angajații din domeniul IT, inteligenţa artificială a fost folosită şi de angajați din alte domenii, precum resurse umane (HR), finanțe și marketing, mai mult de jumătate dintre ei au experimentat folosirea AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială).

Valoir a descoperit că angajatul mediu a automatizat 20% din sarcinile manuale anterioare din ultimii doi ani, în diferite domenii de activitate. Domeniile aerospațial, producția industrială, științele vieții și asistența medicală adoptând cel mai mare nivel de automatizare. Dar cât de mult din forța de muncă viitoare este susceptibilă de a fi automatizată sau înlocuită de AI?

Preocupările cu privire la folosirea pe scară largă a inteligenţei artificiale au fost evidențiate în cercetarea Valoir. Astfel, unul din patru angajaţi este foarte îngrijorat de faptul că locul lui de muncă va fi înlocuit de AI în anul următor; cei mai preocupați sunt angajaţii cu vârsta cuprinsă între 26 şi 41 de ani, iar pe domenii de activitate, ce mai preocupaţi de pierderea locului de muncă sunt angajaţii din domeniile financiare și IT.

Cercetarea s-a încheiat cu următoarele recomandări:

  1. Managerii vor trebui să discute cu angajaţii despre tehnologie și înlocuirea locului de muncă, cultura muncii și relațiile angajat-angajator, precum şi despre valoarea autonomiei (versus înlocuirea) în cadrul firmei (organizaţiei).
  2. Departamentul IT va trebui să se asigure că expertiza, siguranţa şi corectitudinea datelor datelor, informarea și învătarea sunt disponibile, pentru a permite angajaților să obțină valoare maximă din AI și automatizare. Domeniul IT va trebui, de asemenea, să-și regândească strategiile de dezvoltare și personal pentru a reproiecta activitatea în cadrul propriului departament.
  3. Departamentul HR (Human Resources – Resurse umane) va trebui să colaboreze cu conducerea juridică și executivă pentru a defini noi strategii și politici pentru utilizarea etică a datelor, noi planuri de formare, pentru înlocuirea locului de muncă, și perfecționarea angajaților care asigură utilizarea atentă a AI la nivel departamental și individual.
  4. Angajații vor trebui să-și reevalueze rolurile și abilitățile actuale și să profite de oportunitățile de a folosi AI ca asistent digital, altfel riscă să fie înlocuiți.

Pentru a deveni o companie axată pe client, experiențele angajaților și clienților trebuie să fie susținute de AI. Managerii din domeniul IT sunt de acord: 84% cred că AI îi va ajuta să servească mai bine clienții, iar organizațiile își accelerează astfel adoptarea AI. Inteligența artificială a apărut ca un instrument semnificativ pentru a îmbunătăți productivitatea și eficiența angajaților, pentru a îmbunătăți interacțiunile cu clienții și pentru a ajuta toate părțile organizației să îndeplinească sarcinile mai bine și mai rapid.

Este important de reținut că, deși AI poate oferi un sprijin valoros în procesele de luare a deciziilor, expertiza și raționamentul uman sunt încă cruciale pentru luarea în considerare a factorilor etici, juridici și contextuali.

Pentru a debloca puterea AI, este nevoie de:

  1. Date sigure și de încredere pentru clienți, pentru a construi un profil de client armonizat.
  2. Modele AI pre-construite, personalizate sau publice – în mod ideal o combinație a acestora – pentru a alimenta datele, astfel încât informațiile să poată fi valorificate în acțiuni automate.
  3. O platformă unică cu securitate, pentru a permite atât inovarea, cât și creșterea încrederii clienților.

Este puțin probabil ca un angajat să fie înlocuit de AI și mașini inteligente. Mai probabilă este înlocuirea acestuia de cineva care este mai bine instruit, mai priceput și confortabil în utilizarea AI și a automatizării, pentru a-și face treaba mai rapid și mai bine.

Într-o economie digitalizată, cunoştinţele din domeniul AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) înseamnă lumină pentru afaceri și oameni; vei fi în întuneric, dacă ignori AI. Companiile ar trebui să investească în mod deliberat în instruirea angajaților pentru a adopta tehnologii AI, pentru a-și îmbunătăți calitatea muncii și pentru a le spori capacitatea de a servi clienții.

Sursa informaţiilor: ZDNET.

Citeşte şi articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu