10 efecte pozitive și negative pe care le are introducerea AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) în domeniul asistenței medicale

vineri, iunie 23, 2023 15:46
Posted in category IT

Ai in domeniul medical

AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) aduce îmbunătățiri semnificative asistenței medicale, dar medicii și pacienții trebuie să ia în considerare și riscurile acestei tehnologii.

Progresele în inteligența artificială revoluționează industria medicală. Chatbot-urile ajută pacienții să studieze bolile, sistemele de stocare eficientizează organizarea datelor, iar modelele AI grăbesc dezvoltarea domeniului medical, inclusiv obţinerea de noi medicamente, unele de-a dreptul revoluţionare.

Cu toate acestea, în ciuda acestor îmbunătățiri, mulți sunt încă sceptici cu privire la AI. În loc să ne încredem orbește în zvonuri, să discutăm despre modul în care sistemele AI afectează pozitiv și negativ asistenţa medicală.

Impactul pozitiv al AI-ului (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) asupra domeniului asistenţei medicale

AI are mai multe aplicații în domeniul sănătății. Liderii tehnologici globali încorporează inteligenţa artificială în tehnologiile pe care companiile farmaceutice, profesioniștii din domeniul medical și pacienții le folosesc zilnic.

1. Inteligența artificială simplifică munca de bază

Inteligența artificială le permite profesioniștilor din domeniul sănătății să automatizeze munca ce implică memorarea. Ei au astfel mai mult timp pentru pacienții lor, eliberând-se sarcini obositoare, dar critice, cum ar fi următoarele:

  • Introducerea datelorIntroducerea manuală a înregistrărilor medicale, a cererilor de asigurare și a facturilor pentru o zi durează câteva ore. Pentru a grăbi procesul, se pot folosi plugin-uri AI. Sunt folosite instrumente AI în foi de calcul pentru a completa automat și a genera formule repetitive.
  • Programarea consultaţiilor.Programarea site-urilor web și a aplicațiilor îi ajută pe pacienți să își rezerve mai rapid consultaţiile la medic. În loc să trimită mesaje de confirmare înainte și înapoi, instrumentele AI trimit prin e-mail calendare personalizate care arată disponibilitatea acestora.
  • Procesarea erorilor.Instituțiile medicale antrenează sisteme AI pentru a identifica erorile comune și inconsecvențele în cererile de asigurare. Personalul lor se ocupă doar de pacienți.

2. Instrumentele AI răspund la întrebări generale din domeniul medical

Se poate folosi AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) pentru a răspunde la întrebări din domeniul sănătăţii. Dezvoltatorii antrenează chatbot-uri pe seturi vaste de date care cuprind diverse subiecte, de la medicamente pe bază de rețetă la opțiuni de tratament.

AI simplifică, de asemenea, subiectele complexe. Chatboții transformă informațiile pe care le extrag din seturile lor de date în explicații condensate, ușor de înțeles.

3. Profesioniștii din domeniul medical pot organiza cu ușurință datele

Sistemele de cloud computing bazate pe inteligență artificială ajută instituțiile medicale să organizeze fișierele mai rapid și mai eficient. Acestea necesită mai puțină intervenție umană decât platformele cloud mai vechi. Angajaţii din domeniul sănătății se pot elibera de sarcini tehnice precum gestionarea accesului, urmărirea fișierelor, clasificarea datelor și verificările de rutină. Nu vor trebui să angajeze o echipă IT doar pentru întreținerea cloud.

Singura problemă este că nu există prea multe opțiuni în această perioadă de început a tehnologiei AI. Dar odată cu Google Cloud, care integrează tehnologiile AI și ML în produsele sale, vor urma şi alte opţiuni în curând.

4. Aplicațiile bazate pe inteligență artificială oferă asistență de urgență

Evoluțiile din domeniile Internet of Things (IoT) și AI îmbunătățesc continuu sistemele de monitorizare la distanță a pacienților. Medicii nu mai fac schimb de e-mailuri nesfârșite cu pacienții. Multe platforme chiar actualizează înregistrările medicale, statisticile vitale, prescripțiile și diagnosticele, permițând astfel monitorizarea continuă, fără întreruperi.

Pe lângă observațiile de rutină, platformele bazate pe inteligență artificială grăbesc și asistența de urgență. Unele dintre aceste aplicații îți pot salva viața. De exemplu, Army Survival Handbook oferă sfaturi practice de supraviețuire, în timp ce PulsePoint Respond avertizează utilizatorii despre posibile epidemii din apropiere.

5. Noile tehnologii pot duce la inovații medicale

Odată cu progresele recente în domuniul AI, așteptați-vă la mai multe inovații în domeniul sănătății. Da, cursa AI se concentrează pe modele lingvistice. Dar aceste tehnologii au mai multe aplicații medicale decât își dă seama publicul – depășesc chatbot-urile și generatoarele de imagini.

De fapt, AI accelerează deja cercetarea medicală de zeci de ani. Un raport din 2017 publicat de Universitatea Stanford arată rețelele neuronale convoluționale profunde (DCNN) care clasifică cancerul de piele. Un studiu din 2014 în Current Cardiology Reports explică, de asemenea, modul în care AI poate diagnostica cu exactitate pacienții.

Impactul negativ al AI-ului (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) asupra domeniului asistenţei medicale

Folosirea de către publicul larg a instrumentelor AI prezintă mai multe riscuri domeniului asistenţei medicale. Acestea ar putea provoca daune semnificative, dacă sunt utilizate greșit sau exploatate rău intenţionat.

1. Pacienții folosesc chatbot-uri pentru auto-diagnosticare

În loc să plătească pentru consultații, unii pacienţi vor apela la instrumentele AI pentru a le sugera opțiuni de tratament. Solicitările obligă chatbot-ul să se comporte ca un medic.

Deși convenabilă și accesibilă, auto-diagnosticarea cu chatbot-uri expune pacienții riscului de dezinformare. AI nu verifică faptele. Pur și simplu răspunde la solicitări și extrage date din seturile sale de date. Chiar și OpenAI încurajează utilizatorii să verifice rezultatele, deoarece ChatGPT produce ocazional conținut părtinitor.

2. AI nu ţine seama de factorii socio-culturali

Atunci când prescriu medicamente, medicii iau în considerare starea financiară a pacienților, preferințele privind stilul de viață și mediul cultural.

Din păcate, instrumentele AI oferă diagnostice prin analiza simptomelor și stărilor aparente pe care le introduc pacienții. AI nu ia în considerare factorii socio-culturali.

Înainte ca instrumentele AI să poată scrie diagnostice precise, dezvoltatorii trebuie să-i instruiască să încorporeze factori socio-culturali în trarataea acestor diagnostice. Până atunci, pacienții nu ar trebui să se bazeze integral pe recomandările cahtbot-ului AI.

3. Instrumentelor AI le lipseşte empatia specific umană

AI (Artificial Intelligence – Inteligenţă Artificială) nu este sensibil. Lipsa de emoții îl face incapabil să înțeleagă sentimentele pacienților, cu atât mai puțin să empatizeze.

La fel ca factorii socio-culturali, condițiile psihologice și emoționale sunt importante într-un diagnostic şi în prescrierea unui tratament. Medicii evaluează şi astfel de factori, inteligenţa artificială, nu.

4. Sistemele AI pot fi piratate

Automatizarea completă a organizării fișierelor ar putea fi nesigură. Instituțiile medicale dețin o mulțime de informații de identificare personală (PII), de la dosarele de sănătate la numerele de securitate socială. Sunt date sensibile și extrem de confidențiale. Criminalii cibernetici pot inventa metode avansate de hacking pentru a le obține.

Desigur, unitățile medicale vor investi în stocarea securizată. Dar ar trebui să angajeze și profesioniști IT pentru a întreține și gestiona sistemele de fișiere digitale.

5. Adoptarea noilor tehnologii AI este costisitoare

Adoptarea sistemelor AI crește și mai mult costul asistenței medicale. Unităţile medicale ar putea ajunge să crească preţurile pentru a-și acoperi investițiile inițiale.

AI este în mod cert imparțial. Impactul pozitiv sau negativ depinde de modul în care oamenii folosesc inteligenţa artificială.

Sursa informaţiilor: Make Use Of (MUO).

Citeşte şi articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu