Ce este Driver Monitoring System (DMS) – sistemul de monitorizare a şoferului

duminică, februarie 26, 2023 15:04
Posted in category IT

Driver Monitoring Systems (DMS)

Sistemele de monitorizare a șoferului sunt o funcție avansată de siguranță care poate urmări privirea, poate verifica somnolența sau atenția și îi poate avertiza pe șoferi să rămână atenţi la drum.

Mai multe vehicule încep să vină cu un Driver Monitoring Systems (DMS) – sistemele de monitorizare a şoferului pentru a-i menține pe șoferi atenţi la drum, nu la smartphone. Ce este acest sistem și cum funcționează?

În zilele noastre, șoferii sunt mai distrași decât oricând. Avem smartphone-uri, afișaje uriașe de infotainment și un fals sentiment de siguranță datorită asistenței pe benzi, controlului de croazieră adaptiv și a conducerii fără mâini. În timp ce folosesc aceste funcții, șoferii s-ar putea să nu foarte atenţi la drum.

De aceea, începem să vedem prezenţă mai mare a Driver Monitoring Systems (DMS) – uneori numite şi sometimes called driver-state sensing (DSS) systems (sisteme de detectare a stării șoferului) – care implică mai mult decât atingerea ocazională a volanului. De fapt, sistemele DMS vă pot urmări pleoapele, alerta șoferii somnolenți și ar putea face drumul un loc mai sigur.

Ce este un Driver Monitoring System (DMS)?

Veți începe să auziți mai multe despre sistemele de monitorizare a șoferului (DMS) în 2023 și în anii viitori. Driver Monitoring System (DMS) înseamnă o suită de funcții avansate de siguranță în interiorul unui vehicul care, în funcție de model și sistem, vă poate urmări ochii, pleoapele (pentru somnolență) și mișcările capului, printre altele.

Sistemele DMS fac mai mult decât să monitorizeze șoferul pentru a se asigura că acesta este atent. Dacă nu sunteți treaz sau cu toate simţurile funcţionabile, DMS vă va anunța folosind diverse metode.

Deși această tehnologie este încă relativ nouă, începem să vedem că ea apare în anumite modele de vehicule, în special în mașini electrice. De exemplu, Polestar a prezentat sistemul DMS de ultimă oră pe SUV-ul electric Polestar 3 la CES în ianuarie 2023.

Aceste sisteme de monitorizare câștigă teren atât la producătorii de automobile, cât și la agențiile de reglementare. Sistemele DMS sunt esențiale pentru dezvoltarea tehnologiei de conducere autonomă.

Cum functionează

Sistemele DMS folosesc o cameră sau un sistem de senzori montat pe tabloul de bord sau pe oglinda retrovizoare pentru a urmări ochii șoferului. În plus, software-ul de monitorizare poate emite instantaneu un avertisment sau vibrații haptice pentru a alerta șoferii, a le atrage atenția asupra drumului sau a-i avertiza să atingă volanul.

Unele sisteme pun o alertă pe grupul de indicatori, pe afișajul infotainment sau o vibrație în volan. Am putea vedea notificări de afișare heads-up proiectate pe parbriz sau alte metode în viitor.

Am văzut această variantă la pilotul automat Tesla și la software-ul complet de auto-conducere. În timp ce foloseşte auto-conducerea, ocazional îi va aminti persoanei aflate la volan să atingă volanul și să acorde atenție.

De exemplu, software-ul Super Cruise de la General Motors (GM) pentru vehiculele Chevrolet și GM are un sistem DMS opțional pe care proprietarii îl pot activa. Odată cuplat, este un sistem „care vă detectează poziționarea capului și a ochilor, reamintindu-vă să acordați atenție drumului și să virați manual atunci când este necesar”.

În timp ce folosește BlueCruise de la Ford și condus fără mâini, sistemul oval DMS al companiei folosește o cameră cu infraroșu orientată către șofer deasupra coloanei de direcție care monitorizează ochii șoferului și privirea capului. Și da, vă poate vedea ochii prin ochelari de soare. Modul de conducere hands-free se va asigura că șoferul este treaz şi atent la drum, nu la propriul smartphone.

Subaru are o tehnologie similară folosind camere din vehicul pentru a urmări șoferii. Făcând lucrurile cu un pas mai departe, Polestar crede că mașina sa va oferi o siguranță îmbunătățită datorită tehnologiei camerei Smart Eye. Sistemul Polestar 3 DMS dispune de două „camere în buclă închisă care monitorizează șoferul”. Aceste camere pot urmări capul șoferului, mișcările pleoapelor și alte semne de distragere a atenției. Sistemul DMS poate declanșa un sunet de avertizare și poate trimite un mesaj grupului de indicatori sau afișajelor de infotainment.

„Această tehnologie abordează unele dintre principalele motive din spatele accidentelor mortale și poate ajuta la salvarea de vieți, determinând șoferul să-și concentreze atenția asupra drumului – și poate iniția acțiuni preventive atunci şoferii nu sunt atenţi”, a spus Thomas Ingenlath, Polestar CEO.

Aceste sisteme vor avertiza șoferii să atenţi la drum, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, poate interveni funcţia oprire de urgenţă. Maşin se va opri automat şi în siguranţă.

Este important de reținut că majoritatea sistemelor de monitorizare a șoferului de până astăzi se activează numai în timpul modurilor de conducere hands-free sau a altor funcții de conducere autonomă.

Mai mult decât o mână pe volan

În prezent, pe multe sisteme, șoferii distrași pot pune rapid mâna pe volan, spunând vehiculului că sunt atenți. În realitate, privirea lor ar putea fi în altă parte. Am văzut că șoferii păcălesc multe dintre aceste sisteme, motiv pentru care recunoașterea facială și AI urmăresc să le îmbunătățească.

Aceste sisteme evoluează și vor avea alte metode pentru a se asigura că drumurile sunt cât mai sigure posibil. Noile sisteme vor merge dincolo de verificarea mâinii pe volan, pentru a se asigura că cineva este cu adevărat atent.

Multe sisteme DMS actuale și viitoare scanează și urmăresc mișcările ochilor, iar aceasta este următoarea evoluție în menținerea siguranței drumurilor. Acest lucru nu este doar pentru a verifica dacă șoferii sunt somnoroși, ci pentru a se asigura că șoferul acordă atenţie drumului.

Viitoarele sisteme DMS și conducere autonomă (Autonomous Driving)

Deși obiectivul principal al sistemelor de monitorizare a șoferului este de a se asigura că oamenii sunt în siguranță pe drum, acesta este doar începutul. Începem să vedem că recunoașterea facială avansată și tehnologia AI duc lucrurile cu un pas mai departe.

Pe lângă faptul verifică atenţia acordată drumului, unele sisteme DMS pot recunoaște șoferii individuali și pot adapta experiența pentru acel utilizator. De exemplu, vehiculul dvs. ar putea într-o zi să vă scaneze fața și să ajusteze instantaneu scaunul, comenzile climatice, preferințele pentru infotainment, oglinzile laterale și multe altele. Apoi, în timp ce conduceți, se va asigura că sunteți treaz și atent, menținându-vă pe dumneavoastră și pe toți ceilalți pasageri din maşină în siguranță.

Am văzut recunoașterea facială la câteva modele Subaru, fiind prezentă şi în noul SUV electric Polestar 3. La Subaru Legacy și Outback cu „DriverFocus”, dacă un șofer își îndepărtează privirea de la șosea mai mult de trei secunde, sistemul intră într-o „stare de sensibilitate sporită”. Aceasta folosește recunoașterea facială și AI pentru a se asigura că mașina este gata să se corecteze, dacă este necesar, pentru a se menține siguranță.

Deocamdată, DMS are rolul de a ne menține în siguranță pe drum, dar în viitor ar putea îmbunătăți experiența în vehicul și ar putea preveni accidentele cauzate de șoferii neatenţi.

Apoi, după cum am menționat mai devreme, sistemele avansate de monitorizare a șoferului (DMS) vor juca un rol crucial în a se asigura că sistemele de conducere autonomă au încă o alertă pentru șofer și sunt gata să ia măsuri. Şi aceasta până când vehiculele complet autonome preiau controlul.

Colectarea datelor și confidențialitatea

Confidențialitatea este extrem de importantă în orice tehnologie nouă, în special în cea care utilizează recunoașterea facială sau urmărirea ochilor. Sistemele de monitorizare a șoferului ar trebui să poată colecta date suficiente pentru a se asigura că ochii și atenția șoferului sunt pe drum și nu în altă parte.

La viitorul Polestar 3, sistemul său DMS dispune de „două camere în buclă închisă care monitorizează șoferul”. Compania menţionaeză că toate datele colectate de la camere sunt în buclă închisă și procesate în interiorul vehiculului în timp real. Niciuna dintre datele sau informațiile tale faciale nu este înregistrată sau partajată în cloud.

În plus, Ford și GM au declarat că sistemul lor nu partajează și nu transmite date sau videoclipuri din maşină în afara vehiculului. Și în timp ce la Tesla șoferul poate alege dacă filmarea respectivă este sau nu trimisă către Tesla.

Dacă sistemele de monitorizare a șoferilor pot preveni accidentele, pot salva vieți în mod eficient și pot face acest lucru fără a ne încălca confidențialitatea, va fi o tehnologie importantă pentru a merge mai departe. Deocamdată suntem încă în stadiile inițiale ale sistemelor de monitorizare a șoferului în maşini, dar tehnologia se va îmbunătăți și va evolua în timp.

Citeşte şi articolele:

Sigla A7
Dacă ţi-a plăcut articolul, ai ceva de completat sau ai ceva de reproşat (civilizat) la acest text, scrie un comentariu, ori pune un link pe site-ul (blogul) tău, în cazul în care vrei ca şi alţii să citească textul sau (obligatoriu) dacă ai copiat articolul parţial sau integral. După ce ai scris comentariul, acesta trebuie aprobat de administratorul site-ului, apoi va fi publicat.

Adauga un comentariu